Přibývání na váze díky stresu

728x90-vyzva21dni-zeny1.png

Je mocný, vyskytuje se často v práci, ale občas nám nedá pokoj ani doma. Stres se na člověku projevuje mnoha způsoby, ale my si dnes budeme povídat především o zvyšování váhy, které tento viník může způsobit.
I když většina lidí nejdříve pociťuje nechuť a spíše na jídlo nemá ani pomyšlení, dlouhodobější chronický stres podle vědců zvyšuje pocit hladu a riziko přejídání. Ale jak daný mechanismus vůbec funguje?

Bojovat, nebo utéct

Tento hluboce zakořeněný kód přežití má v sobě každý z nás a rozhodně se nemůžeme zlobit na přírodu, že nám ho kdysi dávno darovala. Bez něho by se náš rod jako takový asi daleko nedostal. Jenomže doba se mění a dnes je nám to spíše na obtíž.

Když nastane nějaká vypjatá situace a tento proces se spustí, tělo začne spalovat kalorie rychleji. Jde o záchranu, nebo boj, podle toho, jak reagujete. Avšak místo zběsilého útěku do své vlastní jeskyně zažijete stres z kolony, díky níž se příchod na důležitou schůzku posune o několik desítek minut.

Když tato situace pomine a auta se znovu rozjedou, mozek vyhodnotí, že je nutné zásoby energie rychle doplnit. „Pokud přijde další útok, budu lépe připraven.“ Jenomže kalorie, které tělo mělo původně vynaložit na fyzický výkon, se spálily nanejvýš psychicky. Ale to už mozek nezajímá a dá povel, což se projeví ve formě zvýšeného příjmu jídla.

Teď si možná říkáte, jak je to složité, ale ve skutečnosti to tak není. Stres pouze obalamutí tělo a tento mechanismus přežití a nakonec dosáhne svého. Přinutí vás do sebe dát více kalorií, než vaše tělo ve skutečnosti potřebuje. Jak zákeřné a promyšlené.

Jídlo jako utěšitel

Proces popsaný výše se odehrává prostřednictvím chemických reakcí v těle a hlavní antihrdina je stresový hormon kortizol, kterému napětí vyhovuje. K tomu se ještě přidá vyšší hladina inzulínu, což vás přivede na myšlenku cukru v krvi a vy tak zatoužíte po sladkých a mastných potravinách. Takže místo zeleninového salátu nebo banánu máte větší šanci sáhnout po sušenkách nebo domácích škvarkách.

Stravování se tak stává zdrojem útěchy. To se děje částečně také proto, že tělo uvolňuje chemické látky v reakci na potraviny, které mají příjemný a uklidňující účinek. Mastné a sladké potraviny jsou na to rodilými experty. Nehledě na to, že spousta z nás je má velice rádo.

Sečteno a podtrženo – více stresu znamená větší chuť na nezdravá jídla a to zvětší vaše tukové polštářky. A když se tento proces opakuje často, přejídání se může vyvinout ve špatný zvyk, který později bude jen velmi obtížné zlomit.

Co dělat jinak

Dobrou zprávou je, že snížit stres se dá i jinačími způsoby než pouze jídlem. Cvičení je skvělým pomocníkem, ale nepřehánějte to s ním. Vysoké intenzitě se raději vyhněte a zkuste si třeba svižnou chůzi, jež vám pročistí hlavu lépe. Meditování také není špatný nápad nebo lze vyzkoušet i jiné dechové cvičení – jóga. Ta rovněž dokáže vyčistit mysl a omezit nutkavé impulsy pobízející k jídlu.

Je také rozumné si s někým promluvit a o někoho se opřít. Získat podporu od rodiny a přátel sníží pocit napětí a to velké břemeno již nebude tak těžké. Dále se dá doporučit i čtení a poslech hudby.

Není nutné zkoušet všechno, ale i jedna z těchto možností, která přetne ono pokoušivé nutkání se přejídat, je skvělý start. My všichni bojujeme se stresem, ale záleží jen na vás, jak se o sebe dokážete postarat.

728x90-vyzva21dni-muzi2.png

1

Hrudník Ramena Záda

2

Biceps Předloktí Triceps

3

Břicho Trapézy Zadek

4

Lýtka Přední stehna Zadní stehna